Duurzame inzetbaarheid

Rug- en nekklachten bij medewerker

Duurzame inzetbaarheid

In het eerste kwartaal van 2024 is het verzuimpercentage 5,5% volgens het CBS. Bij 1 op de 5 verzuimmeldingen is het (gedeelte) te wijten aan werk en een te hoge werkdruk. Echter is het wenselijk om te voorkomen dat mensen langdurig uitvallen. We noemen dit ‘duurzame inzetbaarheid’, waarbij het stimuleren van een positieve werkcultuur centraal staat. Wil je er graag meer over weten? Lees dan ons artikel.

Wat is duurzame inzetbaarheid?

Duurzame inzetbaarheid speelt een zeer belangrijke rol bij gezonde en productieve medewerkers. Het betekent dat een bedrijf een positieve werk- en leercultuur stimuleert. Zo houdt men rekening met de mensen en omstandigheden van het personeel. Dit vergroot de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers. Daarnaast is het personeel beter bestand tegen veranderingen binnen de arbeidsmarkt, hun carrière en de organisatie.

Waarom is duurzame inzetbaarheid belangrijk?

Duurzame inzetbaarheid is belangrijk omdat het de gezondheid van werknemers vergroot. Zowel in fysiek als mentaal opzicht voelen mensen zich beter. Het personeel heeft plezier in het werk en is meer betrokken bij de organisatie. Bovendien is het personeel beter bestand tegen stress. Binnen bedrijven die zich focussen op duurzame inzetbaarheid is het aantal burn-outs dan ook lager.

Voorbeelden van duurzame inzetbaarheid

Hoe een bedrijf omgaat met duurzame inzetbaarheid is onder andere afhankelijk van de sector. Zo is fysieke gezondheid belangrijk binnen in een sector met fysiek zwaar werk. De bouw is daar een belangrijk voorbeeld van. Binnen bedrijven waarin het personeel veel zit, zoals kantoren, ligt de focus juist veel meer op bewegen. Zo zie je op steeds meer kantoren vergaderruimtes waarbij het mogelijk is om te staan in plaats van te zitten, of werkgevers die een sportabonnement aanbieden. Ook gezonde voeding is belangrijk. Een organisatie kan bijvoorbeeld een gezond eetpatroon stimuleren door een biologisch menu met groente, fruit en salades aan te bieden in plaats van snacks.

Subsidie duurzame inzetbaarheid

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft geld beschikbaar gesteld voor duurzame inzetbaarheid. ‘Duurzame Inzetbaarheid Bedrijven en Eerder Uittreden (MDIEU)' is een regeling die een gezonde en productieve werkomgeving stimuleert. Het totale subsidiebedrag bedraagt 964 miljoen euro en betreft de periode 2021 tot 2025.

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid gaan hand in hand. Zo is de kans op ongevallen en/of blessures bij gelukkig en gezond personeel kleiner. Ook neemt de kans op burn-outs en depressies aanzienlijk af. Een fijne werkvloer maakt doorwerken na het pensioen aantrekkelijker. Werknemers gaan met plezier nieuwe uitdagingen aan en voelen zich over het algemeen meer verbonden met de maatschappij. Wat dat betreft brengt duurzame inzetbaarheid alleen maar voordelen met zich mee.

GJ gelooft in de kracht van preventie

Daarom heeft GJ meerdere partners om jouw medewerkers optimaal te ondersteunen in hun herstel, maar ook juist om uitval te voorkomen.

Wij ondersteunen jouw medewerkers bij het voorkomen en beheersen van stress gerelateerde klachten samen met onze partner JPT. Het aanbod omvat coaching op locatie naar keuze, bars-sessies, mindfulness, ademhalingstraining, cryotherapie en meer. Het traject op maat is ontworpen om de gezondheid en productiviteit van jouw medewerkers te bevorderen. Lees meer in onze flyer!

Daarnaast streven we ernaar om verzuimtrajecten gezamenlijk te verminderen en te verkorten door directe, op maakt gemaakte begeleiding te bieden bij fysieke en mentale klachten. De samenwerking met AdFsyio is een belangrijke stap in de verzuimaanpak van onze gecertificeerde arbodienstverlening en stelt ons in staat om onze opdrachtgevers nog beter te ondersteunen op lokaal niveau. 

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie via verzuim@gjpd.nl of 0174-281981 (in het menu kies 1 en daarna 3).

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 09-07-2024
Dit artikel is aangepast op: 29-07-2024

Terug naar overzicht