Het Ulrich model: de vier rollen van HR

In gesprek met HR specialist

Het Ulrich model: de vier rollen van HR

Het Ulrich model is een raamwerk dat veel bedrijven gebruiken om hun HR-afdeling efficiënter te laten werken. De uitvinder, Dave Ulrich, deelt de HR-afdeling als het ware op in 4 verschillende rollen. Dit doet hij om de verschillende verantwoordelijkheden makkelijker te verdelen. 

In dit artikel gaan we dieper in op wat het Ulrich model is en hoe het bedrijven helpt om een gezonde en positieve bedrijfscultuur te creëren. 

Wat is het Ulrich model?

Het Ulrich model is een raamwerk dat de verschillende rollen van HR binnen een bedrijf definieert. Door dit onderscheid is een medewerker in staat om efficiënter te werken binnen een bedrijf, instelling of organisatie. Dit model bestaat uit de volgende vier rollen: 

  • De administratieve expert: Deze rol richt zich vooral op de traditionele administratieve taken. Denk bijvoorbeeld aan loonadministratie, het werven van nieuwe medewerkers, en het beheren van de sollicitatieprocedures. 
  • De strategie partner: Deze rol werkt nauw samen met het management van het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om samen de bedrijfsstrategie uit te breiden met nieuwe ideeën. 
  • De veranderdeskundige: Deze rol zorgt ervoor dat veranderingen binnen het bedrijf zonder moeite kunnen worden doorgevoerd. Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld het organiseren van trainingen of surveys. 
  • De inzetbaarheidsdeskundige: Deze rol houdt zich bezig met de ontwikkeling en het welzijn van de werknemers, en ondersteunt hen waar dat nodig is.

Wat zijn de voordelen van het Ulrich model?

Het Ulrich model brengt voor bedrijven verschillende voordelen met zich mee. Laten we ze eens op een rijtje zetten, zodat je er een beter beeld van krijgt.

Kostenbesparing door het Ulrich model

Door de verschillende rollen en verantwoordelijkheden van HR duidelijk te definiëren, vermindert het Ulrich model de tijdsduur van een groot aantal processen binnen een bedrijf aanzienlijk. Zo kan de HR-afdeling haar tijd en middelen effectiever benutten en dat werkt uiteindelijk kostenbesparend.

Verhoog de werknemerstevredenheid

Het Ulrich model legt de nadruk op hoe belangrijk het is om werknemers goed te ondersteunen. Op die manier ontstaat er hopelijk een positieve werkcultuur. Dit leidt op zijn beurt tot een hogere werknemerstevredenheid: werknemers vinden het een fijn idee dat ze gehoord en gerespecteerd worden.

Het Ulrich model zorgt voor het stroomlijnen van operationele HR taken

Het Ulrich model is voor een bedrijf de perfecte manier om met name de operationele taken van HR goed te laten verlopen. Met een rolverdeling is het bijvoorbeeld voor iedereen duidelijk waar zij aan moeten werken. Voortaan worden taken niet zomaar meer op medecollega's afgeschoven, terwijl ze dat liever niet willen. 

De digitalisering van HR processen

Bedrijven pasten het Ulrich model vroeger vooral toe om de efficiëntie van de HR-afdeling te verbeteren. De tijden zijn veranderd, maar toch is deze manier van werken nog steeds relevant.

De verschillende rollen binnen het model spelen allemaal een rol bij het integreren van technologie binnen HR functies. Dit betreft bijvoorbeeld het verzinnen van een plan (strategie partner) tot het soepel laten verlopen van een proces (veranderdeskundige).

Het gebruik van het Ulrich model binnen bedrijven

Het Ulrich model is geschikt voor elk type bedrijf, van groot tot klein. Grote bedrijven hebben er vooral baat bij om het uitvoeren van veelvoorkomende processen te perfectioneren. Ondertussen leren kleine bedrijven om zich beter te focussen op de aspecten van hun HR afdeling die echt belangrijk zijn.

Bij GJ Dé HR-Partner geloven we in de unieke eigenschappen van elke organisatie. Dit betekent dat elke organisatie maatwerk verdient op het gebied van HR-kwesties. Met deze overtuiging bieden wij onafhankelijk HR-advies dat specifiek is afgestemd op jouw organisatie en personeel.

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 07-06-2024
Dit artikel is aangepast op: 07-06-2024

Terug naar overzicht