Medewerkerstevredenheid meten

Werkgever in gesprek met werknemer

Medewerkerstevredenheid meten

Volgens het CBS zijn er in Nederland 2,3 miljoen bedrijven actief. Binnen deze ondernemingen gaan ontelbaar veel medewerkers dagelijks aan de slag. Het is belangrijk dat het personeel gezond en gelukkig op de werkvloer staat. Daar komt een bedrijf achter door een onderzoek naar medewerkerstevredenheid uit te voeren, bijvoorbeeld in de vorm van een enquête. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Waarom zou je medewerkerstevredenheid meten?

Voldoende omzet is zeker niet de enige indicator voor het succes van een onderneming. De medewerkerstevredenheid is minstens zo belangrijk. Dit betreft het geluksniveau en de mate van tevredenheid van het personeel in de werkomgeving. Het is belangrijk om te weten hoe het personeel zich voelt omdat dit invloed heeft op hun productiviteit en loyaliteit. Tevreden werknemers zoeken minder snel naar een andere baan en leveren betere prestaties op de werkvloer.

Methoden om medewerkerstevredenheid te meten

Feedback vormt de basis van een onderzoek naar medewerkerstevredenheid. Deze terugkoppeling van het personeel naar de werkgever zegt veel over de werksfeer. Bij een negatieve werksfeer durven werknemers misschien niet te zeggen wat ze écht vinden. Het vragen naar een feedback in een enquête verlaagt de drempel om hun mening te geven aanzienlijk. Naast HR analytics zijn er ook andere populaire software voor het opstellen van enquêtes zijn onder andere SurveyMonkey en Google Forms. Naast enquêtes passen bedrijven ook de volgende methodes toe om medewerkerstevredenheid te meten:

  •     Werknemerstevredenheidindex (ESI): Medewerkers geven op een schaal van 1 tot 10 aan hoe tevreden ze zijn met hun baan en of hun werk voldoet aan de verwachtingen.
  •     De employee net promoter score (eNPS): Baseert zich op de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons bedrijf aanbeveelt als werkplek?’. Daarbij geven werknemers een beoordeling tussen de 0 en 10.
  •     Individuele gesprekken tussen de werknemer en werkgever
  •     Ideeënbus met suggesties om de werkomgeving of een baan te verbeteren

Het belang van medewerkerstevredenheid in personeelsbehoud

Tevreden medewerkers zijn goud waard. Personeel dat met een grote glimlach op de werkvloer loopt zorgt voor meer productiviteit en vitaliteit. Het welzijn neemt toe, wat de kans op ziektes, burn-outs en andere gezondheidsproblemen verkleint. Voor een bedrijf is er meer personeel beschikbaar en mensen blijven er uit tevredenheid en loyaliteit waarschijnlijk langer werken.

Hoe technologie kan helpen in een medewerkerstevredenheid onderzoek

Technologie heeft de bedrijfswereld sterk veranderd, ook als het om medewerkerstevredenheid gaat. Voorheen vond een onderzoek naar de betrokkenheid van het personeel slechts één keer per jaar plaats. Dit maakt het meten van veranderingen op het gebied van tevredenheid en betrokkenheid lastig. Technologie heeft dit probleem opgelost. Speciale software is in staat om metingen elk kwartaal of nog vaker uit te voeren. Daardoor signaleert een bedrijf veel sneller problemen op de werkvloer.

De impact van medewerkerstevredenheid op de algehele organisatie

Gelukkige en tevreden medewerkers zijn zeer belangrijk voor een organisatie. Ze presteren beter en de workflow is beter en efficiënter. En dat heeft een positieve impact op de prestaties en het imago van een bedrijf, instelling of organisatie.

Welke vragen kun je stellen in een medewerkerstevredenheid onderzoek?

In een onderzoek naar medewerkerstevredenheid komen allerlei vragen aan de orde.  Het moet immers een compleet beeld geven van de manier waarop medewerkers de bedrijfsomgeving ervaren. Laten we even een paar mogelijke vragen voor een onderzoek op een rijtje zetten:

  •         Hoe zinvol vind je jouw werk?
  •         Hoe uitdagend is jouw baan?
  •         Hoe vaak ervaar je gevoelens van stress en angst in een gemiddelde werkweek?
  •         Hoe goed krijg je betaald voor het werk dat je uitvoert?
  •         In welke mate wordt jouw mening over het werk gewaardeerd door collega’s?

Tips voor het gebruiken van feedback om medewerkerstevredenheid te verbeteren

In fijne werkomgeving is het mogelijk om feedback. Medewerkers moeten zich kunnen uitspreken en niet bang zijn voor repercussies. Het is belangrijk om feedback op de juiste manier toe te passen. Hoe doe je dat? Bij deze een aantal tips:

  •         Evalueer regelmatig: Voer regelmatig enquêtes uit om informatie te krijgen van medewerkers over hun ervaringen op de werkvloer. Op basis daarvan is het mogelijk om eventueel aanpassingen binnen het bedrijf door te voeren.
  •       Sta open voor kritiek: Heeft jouw bedrijf kritiek ontvangen? Probeer het om te buigen naar iets positiefs. Je kunt er iets van leren en mogelijke verbeteringen doorvoeren die de onderneming versterken in plaats van verzwakken.
  •       Deel de resultaten van het onderzoek: Deel alle informatie en conclusies uit het onderzoek met het personeel. Daardoor komt jouw bedrijf eerlijk en transparant over. De medewerkers zijn anoniem, maar je kunt de antwoorden wel per leeftijdsgroep, afdeling en functies verdelen. Op die manier ontstaat er een goed beeld van de sfeer op de werkvloer en de mate van tevredenheid van werknemers.

GJ, Dé HR-Partner heeft een team van ervaren HR-adviseurs staat klaar om je te ondersteunen en te bevorderen van de medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid.

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 09-07-2024
Dit artikel is aangepast op: 09-07-2024

Terug naar overzicht