Werving via social media: hoe werkt dat?

Werven via social media

Werving via social media: hoe werkt dat?

Social media heeft een enorme impact op de maatschappij. Zo beïnvloeden platforms als Facebook, Instagram en TikTok de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Wat dat betreft is het geen verrassing dat veel  bedrijven gebruikmaken van social media. Zo vindt het werven van personeel steeds vaker plaats via social media kanalen. Hoe dit precies werkt en wat er allemaal bij komt kijken vertellen wij graag in dit artikel.

Wat is werving via social media?

De huidige vorm van social media bestaat nog maar een jaar of twintig. Werving via sociale netwerken is dus een relatief nieuw fenomeen. Kort samengevat betekent het dat bedrijven sociale netwerken gebruiken om nieuw personeel aan te trekken. Een bedrijf plaatst bijvoorbeeld een vacature op LinkedIn en probeert zo de interesse van potentiële kandidaten te wekken.

Waarom zou je personeel werven via social media?

Bedrijven gebruiken steeds vaker social media als onderdeel van hun wervingsstrategie Het is een effectieve manier om een grote doelgroep te bereiken omdat veel mensen minstens één social media account hebben. Ook trek je de aandacht van personen die de bedrijfsvacature anders over het hoofd zien.

Welke methoden zijn er voor recruitment via social media?

Een andere benaming voor werving via social media is ‘social media recruitment’. De afgelopen decennia is dit bedrijfsonderdeel behoorlijk gegroeid. Om het overzicht te bewaren zijn de methoden voor social media werving in verschillende categorieën onderverdeeld. Laten we er eens een paar op een rijtje zetten:

Methode 1: Active sourcing
Mensen delen op een sociaal netwerk zoals LinkedIn en Facebook vaak opleiding- en werkgegevens van zichzelf. Een bedrijf dat deze gegevens gebruikt voor personeelswerving doet aan ‘active sourcing’. Een recruiter stuurt bijvoorbeeld een bericht naar iemand met de vacature en hoopt op die manier een ‘droomkandidaat’ aan te trekken.

Methode 2: Contentmarketing
Zoals de naam al doet vermoeden draait deze methode om content, bijvoorbeeld in de vorm van teksten en foto’s op social media netwerken. Ook het plaatsen van video’s is een effectieve methode om een bepaalde doelgroep aan te trekken.

Methode 3: Links naar carrière portals
Vroeger zochten mensen in de krant naar een geschikte baan, tegenwoordig zijn vacatures te vinden in digitale carrièreportals. Dit betekent dat een bedrijf op een sociaal netwerk een link naar de carrièreportal plaatst. Vervolgens zien geïnteresseerde personen meteen alle openstaande vacatures staan.

Methode 4: Social media campagne

Om extra bereik te creëren bij (latent) werkzoekende kun je een social media campagne inzetten. Dit boost de vacature vele mate meer dan een reguliere post via jouw eigen kanalen en zorgt voor meer verkeer naar de vacature pagina. 

Onze specialisten van Werving & Selectie weten haarfijn hoe ze de juiste doelgroep kunnen bereiken met een social media campagne. Kijk hier voor meer informatie over ons promotiepakket.

Voordelen van werving via social media

Bedrijven maken niet voor niets graag gebruik van social media om personeel aan te trekken. Deze manier van werving brengt allerlei voordelen met zich mee, zoals:

  • Je bereikt als bedrijf een veel grotere doelgroep.
  • Je komt in contact met potentiële kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
  • Mensen delen hun opleiding- en werkgegevens vaak op social media. Dit maakt het veel  eenvoudiger om geschikte kandidaten te selecteren en benaderen.
  • Via speciale software is het mogelijk om de wervingscampagne en de bijbehorende resultaten 24/7 te volgen.

Uitdagingen en valkuilen van werving via social media

Het vinden van de juiste doelgroep via social media is zeker geen eenvoudige taak. Niet iedereen is er blij mee om via social media te worden aangesproken door een bedrijf. Men is bijvoorbeeld bang dat persoonlijke gegevens op straat komen te liggen. Daarnaast zijn er de vele ontwikkelingen en nieuwe technologieën op het gebied van social media. Vaak is deskundige kennis nodig om nieuwe software op een effectieve manier te gebruiken.

Daarnaast is het op Facebook en Instagram niet mogelijk om te specificeren op leeftijd en geslacht om discriminatie te voorkomen. Hierdoor moet je extra alert zijn hoe jij jouw boodschap insteekt zodat de juiste doelgroep wordt getriggerd. 

Stappenplan voor een effectieve werving via social media

Wil je als bedrijf beginnen met werving via social media? Volg dan dit stappenplan om er een succes van te maken:

Stap 1: Bepaal de doelgroep die je graag wil bereiken.
Stap 2: Kies de juiste social media kanalen om de aandacht te trekken van jouw gewenste doelgroep.
Stap 3: Maak een ijzersterke contentstrategie.
Stap 4: Bouw een gemeenschap op van loyale werknemers die de vacature eventueel ook willen delen op social media
Stap 5: Plaats en deel vacatures op social media.
Stap 6: Meet de voortgang van de wervingscampagne met speciale software

Het meten van de ROI van social media werving

In het stappenplan schreven we al over het meten van de resultaten van de social media wervingscampagne. Bedrijven richten zich in dit geval met name op de ROI (Return of Investment). Betalen jouw inspanningen voor de wervingscampagne zich wel uit? Daar kom je alleen achter door de ROI op de volgende manieren te meten:

  • Het bereik: het aantal unieke gebruikers dat jouw content (van social media posts tot vacatures) heeft gezien.
  • De betrokkenheid: Hoeveel mensen hebben een ‘like gegeven’ aan het bericht of de campagne? Ook het aantal reacties, shares en clicks zijn manieren om de ROI te meten.
  • Ontvangen sollicitaties: Via het tracken van de campagnes, kun je inzien vanuit welke campagne de sollicitatie binnenkomt.

Op zoek naar professionele ondersteuning bij je zoektocht naar de perfecte kandidaat? Onze specialisten van Werving & Selectie helpen je hier graag bij!

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 08-07-2024
Dit artikel is aangepast op: 08-07-2024

Terug naar overzicht