Dag van de Checklists

Waarom een checklist gebruiken en wat zijn de voordelen?

Het gebruiken van een checklist kan niet alleen helpen om meer overzicht te krijgen in de dingen die je (nog) moet doen, maar het zorgt er ook voor dat je het maken van fouten kunt minimaliseren. In het teken van de Dag van de Checklists hebben wij de voordelen voor het gebruiken van een checklist op een rijtje gezet.

Overzicht

Het maken van een checklist – ook wel to-do-list genoemd – zorgt voor overzicht. We kennen allemaal wel van die dagen, waarin we het gevoel hebben dat het werk zich maar blijft opstapelen en we niet weten waar te beginnen. Door het opstellen van een checklist kun je deze taken overzichtelijk onder elkaar noteren, waardoor je een beter overzicht krijg van de dingen die je nog moet doen.

Door het opschrijven van dingen, creëer je ook weer ruimte in je hoofd. Doordat je dingen opschrijft, schrijf je het als het ware van je af. Daarnaast zie je in een oogopslag wat al is gedaan en wat nog moet, waardoor je dit niet steeds in je hoofd hoeft te herhalen.

Voldoening

Naast dat het maken van een checklist een beter overzicht geeft in de dingen die je nog moet doen, zorgt het ook voor voldoening. Doordat je dingen kunt afstrepen/afvinken, krijg je een goed beeld van de taken die je allemaal al hebt voltooid. Dit kan zorgen voor een voldaan gevoel.

Tijd besparen

Door het maken van een checklist kun je een hoop tijd besparen. Je kunt namelijk gemakkelijk nalopen wat je nog moet doen, waardoor je niet steeds opnieuw tijd kwijt bent aan het bedenken welke taken je ook al weer moest doen en al hebt gedaan. Daarnaast kun je, als je een lange checklist hebt, dit ook onderverdelen in bijvoorbeeld dagen. Je kunt de taken dan verdelen over verschillende dagen waardoor je je tijd efficiënt indeelt.

 

Fouten minimaliseren

Wanneer je meerdere taken moet voltooien is het risico om dingen te vergeten groter. Door het maken van een checklist kun je voorkomen dat je dingen vergeet en kun je je telkens focussen op een taak. Je gaat dan pas weer verder met de volgende taak als dit is afgerond. Op deze manier zorg je er niet alleen voor dat je geen dingen kunt vergeten, maar ben je meer gefocust op datgene wat je op dat moment aan het doen bent.

Tips voor het maken van een checklist

  • Maak meerdere checklists; voor je dagelijkse taken, maar ook voor projecten waarbij je de sub taken ook kunt noteren
  • Probeer de checklist onder te verdelen in dagen en weken;
  • Gebruik een apart notitieblok voor je checklists zodat je geen dingen door elkaar kunt halen.
Dit artikel is geschreven door:

Caitlin Renten

Marketing Medewerker

Als Marketing Medewerker houd ik me bezig met de online campagnes (META, LinkedIn en Google SEA). Daarnaast zorg ik ervoor dat Google Tagmanager optimaal staat ingericht. Naast het campagne management, heb ik een passie voor content creëren en zorg ik ervoor dat de organische content voor de Social Media kanalen de juiste doelgroep bereikt. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 31-10-2023
Dit artikel is aangepast op: 31-10-2023

Terug naar overzicht