Betrokkenheid medewerkers vergroten

Betrokken medewerkers

Betrokkenheid medewerkers vergroten

Uit een wereldwijd onderzoek van Effectory blijkt dat het percentage betrokken medewerkers in Nederland 27 procent is. Voor bedrijven is het zeer belangrijk om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Het verhoogt de productiviteit op de werkvloer en verlaagt het ziekteverzuim onder het personeel. Hoe vergroot je als bedrijf de betrokkenheid van medewerkers? Wij zochten het voor je uit!

Wat betekent medewerkersbetrokkenheid?

De ideale medewerker is gemotiveerd en enthousiast over het bedrijf waar hij of zij werkt. Er is sprake van een hoge mate van medewerkersbetrokkenheid. Het personeelslid, in welke functie dan ook, is bereid om alles te doen om het bedrijf te laten floreren. Een hoge mate van medewerkersbetrokkenheid ontstaat niet zomaar. Daar zal een bedrijf zich toch echt voor moeten inzetten. Denk aan het aanbieden van een fijn takenpakket, een goed werkrooster en een passend loon.

Wat zijn de voordelen van betrokken personeel?

Medewerkers met veel werkgeluk zijn goud waard voor een bedrijf, instelling of organisatie. Ze gaan met plezier naar hun werk en zijn minder vaak ziek dan ontevreden medewerkers. Een hoge mate van betrokkenheid brengt nog veel meer voordelen met zich mee. Laten we ze even overzichtelijk op een rijtje zetten:

  • Medewerkers hebben meer energie en zijn bereid om zich 100 procent in te zetten voor hun werkgever.
  • De mate van betrokkenheid bij collega’s is groot en men is bereid om elkaar te helpen.
  • Tevreden medewerkers zijn bereid om alles uit zichzelf te halen.
  • Het personeel voelt zich betrokken bij het succes van het bedrijf, de instelling of de organisatie.
  • Medewerkers tonen eigen initiatieven om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
  • Het personeel is vriendelijk en beleefd richting klanten.
  • Medewerkers werken harder en bereiken vaker succes.
  • Het ziekteverzuim onder personeel ligt lager.

Hoe kun je de betrokkenheid van medewerkers vergroten?

Zoals je ziet is de lijst met voordelen van betrokken medewerkers lang. De vraag is natuurlijk wel: hoe krijg je dit voor elkaar? Ten eerste is het belangrijk om mensen te laten weten dat je ze waardeert. Goede communicatie is de sleutel tot bedrijfssucces. Laat het personeel meedenken over belangrijke beslissingen die impact hebben op het bedrijf. Geef medewerkers daarnaast voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid. Tenslotte is het belangrijk om voldoende groei- en ontwikkelmogelijkheden aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van cursussen. Mensen voelen het aan wanneer ze steun en erkenning krijgen en zijn bereid om een stapje harder te lopen voor het bedrijf. 

Uitdagingen bij vergroten van betrokkenheid van medewerkers

Bedrijven gebruiken verschillende methodes om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten. Een daarvan is het organiseren van een enquête waarin het personeel gevraagd wordt naar hun ervaringen op het werk. Dit levert vaak bruikbare inzichten op, waar een organisatie mee aan de slag kan.

Feedback genereren op basis van een enquête lijkt eenvoudig, maar toch zijn er een aantal valkuilen. Bedrijven besteden deze belangrijke taak vaak uit aan consultants. Die zorgen voor een rapportage met interessante gegevens. Het probleem is dat leidinggevenden die feedback moeten implementeren soms te druk zijn met ander werk. Daardoor komt er van de verbeterpunten weinig terecht. Om een dergelijke situatie te voorkomen dient het bedrijf regelmatig te communiceren met HR. Zorg voor een kort lijntje en wees helder, zodat actiepunten ook daadwerkelijk worden doorgevoerd.

Het belang van communicatie in het verhogen van medewerkersbetrokkenheid

Zoals gezegd is communicatie van levensbelang om de medewerkersbetrokkenheid binnen een bedrijf te vergroten. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Door met elkaar in verbinding te staan voorkom je onduidelijkheid en onzekerheid bij zowel de werkgever als werknemer. Blijf met elkaar in dialoog en sta open voor verschillende meningen. Daar plukt een bedrijf uiteindelijk alleen maar de vruchten van.

Een extern vertrouwenspersoon kan een grote bijdrage leveren aan het creëren van een open, veilige en fijne werksfeer, waar iedereen zich gehoord voelt. Ze staan los van het bedrijf, waardoor medewerkers makkelijker hun hart kunnen luchten. Deze vertrouwenspersonen zijn niet alleen goed opgeleid om te luisteren, maar ze brengen ook waardevolle inzichten mee uit hun ervaring met andere organisaties. 

Hoe kun je medewerkersbetrokkenheid meten?

Het organiseren van een enquête is een effectieve manier om feedback te krijgen van medewerkers. Je geeft ze de ruimte om hun mening te geven (meestal anoniem) en dat vergroot de betrokkenheid van het personeel. Bovendien levert feedback vaak interessante inzichten op. Zo zie je vrij snel of het personeel tevreden en gelukkig is. Een andere manier om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten is het organiseren van gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers. Daarbij komen nuttige vragen aan de orde, zoals: ‘voel je je op je gemak binnen ons bedrijf?'.

HR-advies uitbesteden? Als HR-adviseurs richten wij onze aandacht volledig op het ontwikkelen van efficiënte en strategische oplossingen.

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 09-07-2024
Dit artikel is aangepast op: 09-07-2024

Terug naar overzicht